REGIONÁLNÍ ZNAČENÍ PRODUKTŮ

Každý region v České republice má svůj vlastní neopakovatelný charakter, daný přírodním bohatstvím, kulturou a staletými tradicemi jeho obyvatel. Také výrobky a produkty pocházející z určité oblasti nesou část tohoto charakteru – je do nich vložena práce tamních řemeslníků a zemědělců i část jejich duše.

Asociace regionálních značek

Hlavním cílem regionálního značení výrobků je zviditelnit tradiční regiony (známé např. svou zachovalou přírodou, zdravým prostředím, lidovými tradicemi) a využít jejich socio-ekonomických výhod. Do systému regionálních značek „Domácí výrobky” se od roku 2004 zapojilo již 24 regionů – Krkonoše, Šumava, Beskydy, Moravský kras, Orlické hory, Moravské Kravařsko, Górolsko Swoboda, Vysočina, Polabí a Podkrkonoší, Haná, Českosaské Švýcarsko, Jeseníky, Prácheňsko, Moravská brána, Železné hory, Zápraží, Broumovsko, Krušnohoří, Kraj blanických rytířů, Toulava, Znojemsko, kraj Pernštejnů a Opavské Slezsko. V každém z nich vznikla regionální značka pro výrobky, která zaručuje vedle jejich kvality a šetrnosti k přírodě především jejich původ a vazbu na určité výjimečné území.

Systém „Domácí výrobky” je koordinován na národní úrovni Asociací regionálních značek, o.s. (ARZ), která je sdružením regionů s vlastní značkou. Činnost ARZ je upravena stanovami a vnitřním řádem.

V každém regionu působí regionální koordinátor, který zajišťuje správu dané značky, komunikuje s místními výrobci a s ARZ. Značku výrobkům uděluje nezávislá certifikační komise (v každém regionu samostatná) po splnění jednotných pravidel, která ale mohou být přizpůsobena potřebám regionů.

Značení je určeno nakupujícím přímo v regionech - turistům, kterým dovoluje objevovat region a užívat si jeho atmosféru novým netradičním způsobem, a místním obyvatelům, kteří mohou nákupem značených výrobků podporovat „své” místní výrobce. Výrobci získají díky značce různé výhody, zejména jednotnou propagaci své produkce, nové kontakty a možnost nových forem spolupráce.

Značení lze zavádět bez obav v dalších regionech, protože hlavní působení značky se předpokládá v daném regionu, jednotlivé značky by si tedy neměly konkurovat. Některé výrobky budou mít jistě úspěch i na národní a mezinárodní úrovni a přispějí tak ke zvýšení prestiže značky a celého regionu. Systém „Domácí výrobky“ je otevřený každému regionu, který projeví zájem o zavedení regionální značky.

12. VÝZVA K PODÁVÁNÍ ŽÁDOSTÍ O ZNAČKU PODKRKONOŠÍ regionální produkt®

11, Červen 2019

MAS Podchlumí, z.s. vyhlašuje ve spolupráci s MAS Královédvorsko, z.s. a spolkem Podzvičinsko, z.s. XII. výzvu k předkládání žádostí o udělení značky „PODKRKONOŠÍ regionální produkt®“. Jste místní producent hrdý na Podkrkonoší? Nyní můžete pro svůj produkt získat značku „PODKRKONOŠÍ regionální produkt®“

Číst více,...

11. kolo příjmu žádostí - PODKRKONOŠÍ regionální produkt

22, Červen 2018

Aktuálně bylo vyhlášeno 11. kolo příjmu žádostí týkající se certifikace regionálních produktů.

Číst více,...

VÝZVA K PODÁVÁNÍ ŽÁDOSTÍ O ZNAČKU PODKRKONOŠÍ regionální produkt®

30, Květen 2016

MAS Podchlumí, z.s. vyhlašuje ve spolupráci s MAS Královédvorsko, z.s. a spolkem Podzvičinsko, z.s. IX. výzvu k předkládání žádostí o udělení značky „PODKRKONOŠÍ regionální produkt®“. Jste místní producent hrdý na Podkrkonoší? Nyní můžete pro svůj produkt získat značku „PODKRKONOŠÍ regionální produkt®“.

Číst více,...